Rekruttering/onboarding

At rekruttere personale er en af de vigtigste beslutninger, der kan have de mest vidtrækkende konsekvenser for din virksomhed. Det kan koste dyrt i både penge, nattesøvn og på kontoen: trivsel.

Med min hjælp får du:

Mere tid til din kerneydelse – jeg tager mig nemlig af alt det andet.

Jeg sikrer at processen bliver håndteret professionelt og det er både udadtil og indadtil i virksomheden.

Hvis du ikke allerede er i gang med at ringe til mig på tlf. 2933 2966 så prøv at læse videre 🙂

Det handler om at skabe det rigtige match.

Et match, hvor kandidat og virksomhed gensidigt passer godt sammen. Match skal være både til de opgaver, der skal løses og det samarbejde, der skal etableres.

Det er ikke altid den bedste eller dygtigste kandidat, der er den rigtige.

Ring på 2933 2966 og lav en aftale.

Er du stadig ikke overbevist om, at det er klogt at få hjælp?

Jeg vil alligevel gerne hjælpe dig:

Læs her om de 4 vigtigste ting du skal vide når du rekrutterer en ny medarbejder.

  1. Hvad har I brug for?
    Det er vigtigt for at kunne finde den rette. Du skal vide, hvad du har brug for fremadrettet i din virksomhed.
  2. Gå ALDRIG glip af en mulighed for udvikling.
    At ansætte en ny medarbejder er et åbent vindue, der giver legitimitet til at lave ændringer i din virksomhed.
  3. Involvering af dine medarbejdere.
    Det er kollegerne, der skal arbejde sammen med vedkommende og det giver et medansvar for, at ansættelsen lykkes når man inviteres med i processen.
  4. Nu tænker du måske; ”Nu har vi valgt den rigtige kandidat og så er den ged barberet”?
    NEJ. I er først lige begyndt. Du er således kun halvvejs.

Lidt fakta om verden og hvorfor rekruttering bør varetages professionelt

Undersøgelser viser, at en god introduktion gør, at en ny medarbejder føler sig velkommen og værdsat.

79% af de medarbejdere, der siger op, peger på ‘manglende værdsættelse’, som hovedårsagen til deres opsigelse.

At det er, inden for de første 6 måneder, at en medarbejder beslutter sig for, om de vil blive i virksomheden.

89% af nye medarbejdere mener faktisk, at de ikke er optimalt rustet med nødvendig viden og værktøjer for at udføre deres arbejde.

69% af nye medarbejdere bliver i virksomheden i mere end 3 år, hvis de har oplevet en velstruktureret introduktion.

Og, en god onboarding af nye medarbejdere er også vigtig for økonomien. Her viser undersøgelser, at de virksomheder der har en god introduktion de øger deres omsætning med 17% fordi:

  • de mister ikke den rigtige kandidater fordi de er rejst igen hurtigt
  • de sparer tid og ressourcer ved ikke at skulle genopslå stillingen
    (højt personale flow, det er et kedeligt image)
  • deres nye medarbejdere kommer hurtigere ind i opgaverne – og har større jobtilfredshed, bedre trivsel og forbedret ydeevne og hvilket kan ses på bundlinjen.

Fordelene ved en god rekrutteringsproces er:

  1. Større jobtilfredshed
  2. Bedre trivsel
  3. Organisatorisk engagement
  4. Højere ydeevne
  5. Mindre stress
  6. Bedre økonomi

Hvad er onboarding?

Det er ikke nok af finde den rigtige medarbejder – det er en rigtig god start men, I er ikke i mål.

I er først lykkedes når kandidaten er kommet godt ind i opgaver, i samarbejdet og i organisationen i det hele taget. Det handler nemlig om onboarding. Man kan også sige at ”boarde”. Det er ligesom, hvis du skal ud at flyve.

Du skal føle dig ventet og velkommen. Du skal vide, hvor går turen hen, hvor skal jeg sidde, hvad kan jeg få at spise og især også hjælp og instruktion til, hvad gør jeg, hvis det hele går galt. Det skaber tryghed på turen selvom du sidder i 10 kilometer højde.

For virksomheden er det en gave, at skulle ansætte en ny medarbejder, men det er ikke altid en gave at få en ny kollega – for nogle vil det ubevidst kunne opleves, som en potentiel trussel. Det er vigtigt at have en positiv opmærksomhed på samarbejdet med kollegerne fra dag 1.
Sørg for give samarbejdet en hjælpende hånd når det er nødvendigt. Det er vigtigt. Godt samarbejdsklima opstår ikke af sig selv. Det er altid hårdt ledelsesarbejde.

Definitionen på en onboarding er: at den nye og rigtige medarbejder får tilegnet sig den nødvendige viden, færdigheder og adfærd, så inklusionen til jeres klinik bliver bæredygtig på den lange bane.

Ny medarbejder – din mulighed for ny indsigt

Og, til de modige af jer – I, der ikke vil nøjes med at skabe en god onboarding. I, der tør gå skridtet videre – I vælger også, at der skal laves en forundringssamtale.

Det er en samtale, hvor I som virksomhed får indblik i, hvordan jeres virksomhed virker på andre mennesker. Gør I faktisk det I siger I gør? Det er en win-win.

I kan “låne” den nye medarbejderes øjne og ører i jeres virksomhed.

I får derved indsigt og medarbejderen får det ekstra plus – at der ret faktisk er noget de kan, selvom de er nye. Det giver en god følelse af at blive værdsat.

Få professionel hjælp

Der er rigtig mange ting man skal tænke på i en rekrutteringsproces og der er mange steder det kan gå galt – det er ikke for amatører.

Jeg har selv gjort det i mange år og jeg kender til alle detaljerne i en god onboardingproces. Ved du fx at når du rekrutterer, så brander du faktisk også din virksomhed? Hvordan gør du det optimalt?

Jeg hjælper dig gerne og jeg skræddersyer altid ift. den konkrete virksomhed.

Lad os tage en uforpligtende snak om hvad dit behov er.

Du kan her læse, hvad nogle af mine kunder har sagt.